21/01/2013
intro
0

C&A daagt jonge designers uit

C&A stelt voor: de Reimagine Design Challenge. Acht jonge Europese ontwerpers creëren iets nieuw en inventief met plastic bestek en bekertjes.

Duurzaamheid, iedereen doet eraan mee. Ook de Nederlandse textielketen C&A, opgericht door de Duits-Nederlandse broers Clemens en August Brenninkmeijer. Hoewel de kledinggigant aan populariteit verliest, blijven ze niet bij de pakken zitten. Met de Reimagine Design Contest willen ze een nieuwe weg inslaan. Een weg waar jonge designers een nieuw imago zullen moeten creëren voor het merk. Vorige week maakte C&A aan een twintigtal bloggers bekend wat de wedstrijd allemaal inhoudt. Daarvoor zakten ze massaal af naar de Spaanse hoofdstad Madrid.

Vorken, messen en bekertjes

Acht Europese ontwerpers werden zorgvuldig uitgekozen en gevraagd om deel te nemen aan de uitdaging. Op 2 januari werden ze verrast met sets van 200 plastic vorken, messen, lepels en bekers om aan de slag te gaan voor hun ontwerp. Tijdens enkele speed dating-sessies in het voormalig Madrileense slachthuis Matadero, werd er al een tipje van de sluier onthuld. De Turkse Günselí Türkay, één van de finalisten, maakt bijvoorbeeld een jurk uit de plastic lepeltjes. ‘Voor mijn ontwerp ben ik alle lepeltjes gaan verven in het zilver, zodat het eerder een metallic dress lijkt. Vrouwelijke vormen worden ook extra hard geaccentueerd door sculpturale aspecten.’

Maar de uitdaging stopt niet met kledij. De juwelen van de Oostenrijkse Andreas Eberharter, het brein achter juwelenmerk AND_i, werden al gespot in Lady Gaga’s video Paparazzi en ook Thierry Mugler bestelde enkele stukken voor zijn show in 2009. ‘Voor Reimagine, gebruik ik de lepeltjes en maak ik zowel een headpiece en een bh. Mijn inspiratie haal ik uit al mijn reizen en voor dit ontwerp ben ik het idee in Egypte gaan halen’, zegt Andreas.

Up to date fashion

Günselí, Andreas en hun andere Europese collega’s zijn niet zomaar gekozen door het C&A-team. Alle acht designers zijn opkomend talent die net een collectie hebben afgewerkt. Enthousiasme voor het project en de mogelijkheid om frisse en toegankelijke designs te maken was dan ook een must. Het concept achter C&A is volgens hen simpel, maar revolutionair. Hun doel? De mode democratiseren door kwalitatieve ready-to-wear collecties aan een goede prijs te maken.

Weg met fast fashion, de Nederlandse keten draait om up-to-date fashion voor de alledaagse gezinnen. En wie is er meer up-to-date dan jonge ontwerpers uit wereldsteden zoals Barcelona, Parijs en Berlijn? Zij zullen hun kijk op de toekomst van de modewereld moeten visualiseren met een ontwerp. Het plastic materiaal, dat op alle manieren gebruikt mag worden, dient als basis voor alle ontwerpen. De wedstrijd wordt officieel gelanceerd op 24 januari en zal twaalf weken lang duren.

Tekst en teaserbeeld: Afrodite Trevlopoulos, Foto's ontwerpers: C&A


 
comments