30/11/2009
intro
2

Kortingsbonnen of wit product?

Als kotstudent voor de eerste keer zelf boodschappen doen is geen sinecure. Wat is het goedkoopst: een product met korting of een wit product?

Enkele weken geleden kon je in Volt op Eén een reportage zien over kortingsbonnen. Kobe Ilsen deed de test: "bespaar ik echt geld als ik kortingsbonnen gebruik?" Hij kocht twee keer dezelfde hoeveelheid producten, met en zonder kortingsbonnen. Het is logisch dat hij met de kortingsbonnen veel minder moest betalen.

Wij gingen wat dieper graven en stelden onszelf de volgende vraag: Welk product is het goedkoopst: een wit product of een product met korting? We trokken naar Colruyt. Daar heb je enerzijds de producten met een "goedkoopste"-sticker, en anderzijds die met de "extra korting"-bon. De sticker duidt meestal de witte producten aan, de bon duidt de merkproducten aan met korting.

 

Vergelijking

We beginnen met de Coca-Cola. Kleine noot: de prijs van gewone Cola en Cola Zero is volledig hetzelfde.

Voor een flesje Coca-Cola (Zero) van een halve liter betaal je 0,911 euro. Als je 24 flesjes koopt, krijg je twee euro korting. Dat maakt samen 19,864 euro voor 24 flesjes.

 

De Everyday Cola (het huismerk van Colruyt) kost 0,248 euro voor één flesje van 50cl. Voor 24 flesjes maakt dat 5,952 euro.

 

Dit alles betekent dat je op 24 flesjes cola maar liefst 13,912 euro kunt uitsparen. Eén puntje voor het wit product dus.

 

 

 

 

Over naar de koekjes. Een pak Petit-Beurres van het merk Lu (99 eurocent voor 200 gram) krijgt vandaag een korting van 60 eurocent. Voorwaarde is dat je drie pakken koopt. Voor 600 gram betaal je dan 2,37 euro, dat is meer dan een half pak gratis.  

 

Everyday Petit-Beurres kosten 75 eurocent per 400 gram. Omgerekend naar 600 gram is dat 1,125 euro.

 

Ook bij de koekjes doe je dus je voordeel aan het wit product. Voor 600 gram koekjes kan je 1,245 euro uitsparen.

 

 

Zo zijn er nog wel enkele voorbeelden.

- Scottex toiletpapier (13,37 euro voor 36 rollen) met korting is duurder dan Everyday toiletpapier (8,88 euro voor 36 rollen): je bespaart 4,49 euro.

Magere fruityoghurt van Danone met korting (3,75 euro voor 12 x 125 gram) is duurder dan die van Everyday (2,39 euro voor 12 x 125 gram). Je bespaart 1,36 euro.

 

 

Besluit: witte producten zijn goedkoper dan merkproducten met korting

 

 

Nog enkele tips voor bij het winkelen:

- Laat je niet vangen door korting op grote hoeveelheden (vooral in Colruyt). Twee pakken koeken hebben meestal meer korting dan één, maar zijn ook sneller op, of blijven liggen en worden slecht.

- Koop enkel wat je nodig hebt. Tegenwoordig is er op elk product wel één of andere korting. Laat je dus niet verleiden door aantrekkelijke bonnen die vaak toch niet veel opbrengen.

- Stel op voorhand een boodschappenlijstje op. Zo winkel je sneller, en heb je minder moeite om de aantrekkelijke dingen te laten liggen.

 

© Tekst en foto: Jasmine De Pauw


 
comments
Caligulastatus

Handig artikel!

(door Caligula om 19:11 op 30 november 2009)